LKHA, Fier en Veilig Thuis bereiken duizenden jongeren met boodschap over huwelijksdwang

Deze zomer presenteerde het Landelijk Knooppunt Huwelijksdwang en Achterlating in samenwerking met FIER en Veilig Thuis een aantal filmpjes over huwelijksdwang. Hiermee zijn via social media vele duizenden jongeren bereikt. 

Herkenbaar?

In de filmpjes waren quotes te zien van drie jongeren (Sara, Moussa en Aisha) die ieder op hun eigen manier te maken hadden met (dreigende) huwelijksdwang. Met de vraag Herkenbaar? En de hashtag #Volgjehart werd een oproep gedaan om contact op te nemen met een van de betrokken partijen als jongeren zich ook in zo’n situatie bevinden. De filmpjes zijn in drie weken verspreid door middel van betaalde advertenties via Facebook en Instagram. 

De filmpjes werden tussen 23 juli en 8 september 2020 bij elkaar ruim 352.000 keer volledig afgekeken op Facebook en Instagram. Daarmee zijn in totaal naar schatting ruim 50.000 mensen bereikt, waarvan veruit het grootste deel in de leeftijdscategorie 18-24 jaar. Circa 60% van het aantal kijkers was een vrouw. De gekoppelde webpagina www.huwelijkswangenachterlating.nl/herkenbaar werd naar aanleiding van de advertenties 281 keer bezocht.

Youstoub

Naast de drie quotes is ook een filmpje verschenen op Youtube in samenwerking met vlogger Youstoub. In dit filmpje gaat Youstoub de straat op om jongeren de vraag te stellen ‘Met wie mag jij echt niet thuiskomen?’ en naar aanleiding daarvan met hen in gesprek te gaan over gedwongen huwelijken. 

De opname van Youstoub is ruim 66.000 keer bekeken, waarbij ook weer het grootste aantal kijkers in de leeftijdscategorie 18-24 jaar valt. Het filmpje is bovendien zo’n 2.400 keer geliked en 187 mensen gaven een reactie. Youstoub deelde naar aanleiding hiervan ook een post op zijn Instagram-account. Daar bereikte hij zo’n 230.000 accounts. Dit leverde 19.000 likes en 270 reacties op. Ook  werd de post 624 keer doorgestuurd en 904 keer opgeslagen. Er werd 42 keer doorgeklikt naar de gekoppelde website.